Jaunasis tyrėjas

 Spalio 8 - 9 dienomis gimnazijos I - IV klasių mokiniai dalyvavo projekte „Jaunasis tyrėjas”.


 Į gimnaziją buvo atvykusi mobili mokslinė laboratorija „MoMoLab“. Mobilioji mokslinė laboratorija yra aprūpinta šiuolaikiniais matavimo prietaisais ir modernia įranga, skirta įvairių sričių tiriamųjų darbų atlikimui. Mobilioje laboratorijoje mokiniai galėjo išbandyti tyrėjo darbą – moderniausiais prietaisais atlikti įvairius mokslinius eksperimentus. Išskirtinio dizaino vilkiko puspriekabėje įrengtoje laboratorijoje paskaitų vienu metu galėjo klausytis iki 20 mokinių.
 Mobilios mokslinės laboratorijos, arba kitaip vadinamos „MoMoLab", apsilankymo mokykloje tikslas – sudaryti sąlygas mokiniams atskleisti savo gebėjimus tyrinėti aplinką ir gamtą moksliniais metodais, kurti ir ieškoti naujų technologinių sprendimų. Per edukacinę programą mokiniai kartu su mokslininkais atliko mokslo tiriamuosius darbus, stebėjo mokslinių eksperimentų demonstracijas. Laboratorijoje yra sąlygos daryti fizikos, biologijos, elektronikos ir robotikos, vaizdų ir duomenų analizės tyrimus.
 Gimnazijos mokiniai pasiskirstė į mikrobiologijos, biochemijos ir robotikos mokslo šakas.
 Pirmą dieną mikrobiologai tyrinėjo bakterijas, antibakterinių medžiagų poveikį joms, dažė bakterijas tam, kad pamatytų, kurios bakterijos yra gram+(storas glikokaliksas) ir gram—(plonas glikokaliksas), bandė išskirti DNR iš įvairių vaisių. Baigiantis tyrimų dienai, pabandyta išsiaiškinti, kiek aplink mus tvyro bakterijų. Mokiniai ėmė bakterijas nuo įvairių paviršių: telefono, pirštinių, kurias mūvėjo visą dieną, pirštų, apyrankių. Per naktį jas paliko inkubatoriuje ir augino. Kitą dieną padarė išvadą, kad daugiausia bakterijų užaugo ten, kur antspaudus ėmė nuo pirštinių.
Mokiniai galėjo dirbti su galingu mikroskopu ir tyrinėti mikropasaulį. Pavyzdžiui, žolės epidermį, burnos epitelį, ausų sieros ląsteles, nosies virpamąjį epitelį, banano žievelę, kivio sėklas ir jo tyrelės ląsteles.
 Biochemijos grupė atliko tyrimus su kiaušinio baltymu ir nustatė, kad trynyje yra daugiau baltymų nei baltyme. Tyrė vitamino C kiekį vaisiuose ir daržovėse. Paaiškėjo, kad morkoje yra daugiau vitamino C nei obuolyje. Eksperimentai vyko su vandeniu. Mokiniai garino vandenį ir nustatė liekanų masę bei vandens kietumą, taip pat ištyrė, kiek miligramų deguonies yra 1 litre tiriamojo vandens.
 Robotikos užsiėmimuose mokiniai konstravo LEGO robotus ir mokėsi juos programuoti. Šeši mokiniai (grupėje po 2) sukūrė tris veikiančius robotus. Pirmasis, keisdamas greitį, savarankiškai mokėsi užvažiuoti nuožulniąja plokštuma. Kitos grupės robotas išmatavęs atstumą iki kliūties keitė greitį taip, kad važiuotų lygiai 7 sekundes. Tam buvo panaudotas ultragarsinis atstumo jutiklis. Trečiasis robotas buvo skirtas atskirti ir sustumdyti krepšinio kamuolius. Naudotas spalvos jutiklis atskirti oranžinei spalvai ir atstumo jutiklis kliūčių salėje išvengimui.
Abi dienas su mokiniais dirbo VGTU docentas dr. Mindaugas Luneckas, Fizinių ir technologijos mokslų centro mokslininkas dr. Antanas Strakšys, VU Gamtos mokslų fakulteto magistrantė Milda Levanaitė, mobiliosios mokslinės laboratorijos vizitų į mokyklas koordinatorius Stepas Šafranauskas.
 Pabaigus darbus, buvo surengtas atliktų mokslinių tiriamųjų darbų pristatymas – konferencija.
 Programos dalyviai džiaugėsi, kad gali mokytis ne tik iš vadovėlių, bet pajusti ir tikrąjį pasaulį, kurti ir įgyti praktinės patirties. Įgiję žinių ir patirties mokiniai galės darbuotis savarankiškai. Galbūt kai kam padės ir apsispręsti, kokį veiklos kelią rinktis pabaigus gimnaziją.

Mokytojos Asta Merkienė, Loreta Šilinienė

101 9451 101 9439 101 9444 101 9479